Test: AMD Radeon RX 6500 XT

AMD Radeon RX 6500 XT je pokušaj da se oživi “mejnstrim” gejming tržište. Većina korisnika sa gejming ambicijama su kilometrima udaljeni od mogućnosti nabavke iole sposobne gejming grafičke karte, a što je… kao što to već i vrapci na grani znaju, posledica nestašice i opšte pomame za kopanjem kriptovaluta. Hoće li pojava Radeon RX 6500 XT uspeti trenutnu situaciju da promeni na bolje…

Situacija sa gejming računarima gde pre svega mislimo na odgovarajuće grafičke karte, ni dolaskom Nove godine se nije bitno popravila. Ipak, ima nekih najava da bi se u klasi grafičkih karti koje su ulaznica u svet gejminga, situacija mogla popraviti. Na to ukazuje izlazak najnovijih tzv “budžet” modela. Prvi je nogu povukao AMD sa svojim Radeon RX 6500 XT modelom koji vam danas ekskluzivno predstavljamo u vidu Sapphire PULSE Gaming OC modela sa 4GB memorije.

 Uprkos tome što se radi o ekonomskoj klasi gejming grafičke karte koja pod tim terminom podrazumeva određene ustupke u pogledu raspoloživog hardvera i snage grafičkog procesora, Radeon RX 6500 XT je u mnogim detaljima prvi među sebi jednakim.

Radeon_RX6500XT_1s.jpg 

AMD Radeon RX 6500 XT – karakteristike

Pre svega to se odnosi na činjenicu da je u pitanju prva grafička karta izrađena na bazi procesora koji koristi unapređeni 6-nm postupak izrade tranzistora. Zbog toga je grafički procesor efikasniji i sa manjom potrošnjom energije, što je otvorilo prostor za dalje povećanje radne frekvencije. Ovo je prvi grafički procesor koji radi na frekvenciji od 2.6 GHz, čak i više od toga jer konkretni Sapphire model u OC Turbo režimu, dostiže frekvencije iznad 2800 MHz. Sve to mu pomaže da koliko toliko nadomesti manjak hardverskih resursa.

Radeon_RX6500_die_shot.jpg 

Grafički procesor na Radeon RX 6500 XT modelu je klasični predstavnik dokazane AMD RDNA 2 arhitekture. To znači da pored unapređenih karakteristika računskih jezgara, dotična koriste ultra brzu Infinity Cache  memoriju radi bržeg transporta podataka iz 4GB GDDR6 lokalne memorije. Umesto glomazne magistrale koja podrazumeva veću potrošnju energije, ovim je postignut optimalan balans potrošnje i performansi, a što je jako bitna karakteristika u klasi početnih gejming modela sa ograničenom potrošnjom koja se u slučaju klase kojoj pripada RX 6500 XT, kreće oko 100W.     

Kada je u pitanju snaga grafičkog procesora, on raspolaže sa 16 računskih jedinica tj isto toliko Ray Tracing akceleratora sa ukupno 1024 “stream”  jedinica za procesiranje. Ovi podaci jasno ukazuju da je dotični grafički procesor 75% slabiji i raspolaže sa duplo manje memorije, nego dosadašnji najslabiji RDNA2 predstavnik – model RX 6600, obični dakle ne XT. Naravno, da sada svi sumnjičavo vrtite glavom uz pitanje može li ovaj Radeon da vrti nove AAA i eSport naslove. Da vam prekratimo neizvesnost – može naravno, ali uz određene kompromise. O tome ćemo više u delu koje se tiču performansi i ostvarenih rezultata.

 Radeon_RX6500XT_2s.jpg

Kada pričamo o hardverskim karakteristikama novog Radeon RX 6500 XT modela, spomenimo da Media Engine kao deo grafičkog procesora zadužen za rad sa video sadržajima, podržava hardversko dekodiranje 4K i 8K VP9 i H.265 formata, kao i 4K H264 codec-a, ali ne i hardversko kodiranje poput jače Radeon RDNA 2 braće. Dakle gledanje videa i filmova u viokim i ultra visokim rezolucjama nije problem. ali svakako sa druge strane nije za one kojima je u mislima ozbiljnije bavljenje produkcijom video sadržaja. Takođe, zaboravite i na grebovanje gejmpleja.

Još jedna zanimljivost je da Radeon RX 6500 XT sa centralnim procesorom komunicira preko magistrale širine 4x PCIe putanje 4. generacije. Ovo je svakako kuriozitet nakon RX 5500 XT RDNA modela sa PCIe x8 magistralom. U pitanju je detalj koji vam jasno sugeriše o potrebi korišćenja nove generacije hardvera pre svega matičnih ploča i procesora, pa je otuda za ovu grafičku kartu preporučljiva nabavka AMD B550 ploča i recimo Ryzen 5 5600X procesora, ukoliko hoćete da iz ove grafičke karte izvučete najbolje performanse. Verovatno se pitate koliki je pad performansi ako koristite starije ploče i procesore sa PCIe 3.0 specifikacijama? Sve zavisi od stepena iskorišćenja lokalne video memorije i kako podešavate grafičke detalje.

 Radeon_RX6500XT_3s.jpg

Ovaj tehnički detalj pre svega ima ulogu u onim graničnim situacijama kada se zauzeće VRAM-a kreće oko tih 4GB i malo više od toga, kada “endžin” zahtevnijih igara deo podataka i tekstura, mora da prebaci u RAM keš, a čitav taj proces se dešava upravo preko PCIe magistrale . Tada PCIe 4.0 specifikacije sa većim protokom podataka, dolazi do izražaja što rezultira razlikom u većem frejmrejtu od 11% u RDR2, preko 20% u Far Cry 6, pa do čak 60% u AC Valhalla igrama! U ovom poslednjem slučaju razlika izgleda drastično ali je u preksi relativna obzirom da je frejmrejt u tim situacijama na veoma niskim vrednostima  pa skok sa 18 fps-a na 29 fps-a vas neće spasiti osećaja seckanja u pojedinim akcionim scenama, ali u krajnjem je svakako osetno bolja situacija!

 Radeon_RX6500XT_4s.jpg

Uticaj ovog faktora bržih i sporijih PCIe transportnih linija možete izbeći podešavanjem slabijih grafičkih detalja i isključivanjem HD tekstura, čime oslobađate deo potrebne lokalne video memorije. U eSports naslovima nemate takvih problema jer čak i u relativno grafički najzahtevnijem APEX-u zauzeće memorije na High detaljima ide maksimalno do 3.5 GB!

O problemu koriđćenja ograničenog broja brzih PCIe transportnih linija smo pričali ranije pa ukoliko vas interesuje ova problematika pogledajte sledeći video prilog.

PCIe_specs_performance_graph.jpg

Sapphire PULSE RX 6500 XT Gaming OC 4GB – utisci u radu, performanse

Test primerak Sapphire PULSE Gaming OC Radeon RX 6500 XT karte je kompaktnih dimenzija sa prepoznatljivim ukrasnim printom pulsnog signala. Karta ima veoma pristojan aluminijumski hladnjak sa toplotnim cevima koji dimenzijama nadmašuje štampanu ploču. Dobrom hlađenju doprinose dva ventilatora i mali prorez na metalnoj poleđini, radi boljeg provetravanja hladnjaka. Napaja se samo jednim 6-pinskim konektorom. Zbog manje potrošnje, boljeg hlađenja i nižih radnih temperatura, grafički procesor konstantno boravi u zoni turbo frekvencija, a ovaj Sapphire PULSE maltene svo vreme radi u intervalu od 2800-2870 MHz što je do sada bio nezamisliv raspon frekvencija za jedan grafički procesor.

Radeon_RX6500XT_5s.jpg

Radeon_RX6500XT_6s.jpg

 A kada pričamo o performansama neki subjektivni osećaj je da ograničena količina lokalne memorije predstavlja najveći limit ove karte. Zato vodite računa da budete realni kada su u pitanju podešavanja zahtevnosti grafičkih detalja. U tom kontekstu evo i tabele sa predloženim podešavanjima koja će vam obezebediti najbolji gejmplej, kako u pogledu izgleda grafike, tako i tečne animacije u igrama.

 Radeon_RX6500XT_7s.jpg

Svaki pokušaj dodatnog podizanja detalja će usloviti manjkom lokalne memorije kada će se dodatni podaci prebacivati preko PCIe magistrale u RAM na obradu, a to znači osetan pad performansi koji će igranje učiniti skoro nemogućim tj krenuće da secka uz efekat višestrukog pada fps-a i tada jednostavno, zaboravite na uživanje. U tim situacijama ne pomaže ni uključivanje Fidelity Super Resolution opcije. Međutim, ukoliko ste realni i dobro podesite igru i iskoristite brojne Fidelity FX funkcije i optimizacije, ova karta će vam navući osmeh na lice i obezbediti sate i sate gejming zadovoljstva.

Kako izgleda poređenje performansi, pogledajte u sledećim grafikonima:

Test sistem:
 Radeon_RX6500XT_8.jpg

 

Gaming performance:

 APEX_graph.png

 Battlefield_graph.png

 BL3_graph.png

 Division2_graph.png

 FC5_graph.png

GEARS5_graph.png

SOTR_graph.png

RT_graph1.png

Napomena je da budete realni u pogledu primene Ray Tracing efekata. Objektivno rečeno ona i nije za igranje na maksimalnim detaljima kada aktivacija RT efekata dobija smisao, ali nije nemoguće i ova opcija je više da vam nagovesti šta možete očekivati od jačih Radeon RDNA 2 modela.

Uglavnom, kada su gejming performanse u pitanju Radeon RX 6500 XT, poredimo sa RX5500 XT gde su oba modela prilično izjednačena, brža je od  RX 570 ili GeForce GTX 1650 običnog modela, dok u odnosu na GTX 1650 razlika je manja i “apgrejd” se u ovom slučaju definitivno ne isplati.  U tom kontekstu njen primarni delokrug rada je 1920×1080 rezolucija i u zavisnosti od zahtevnosti grafičkih detalja moći ćete da iskoristite veće vrednosti “frejmrejta” u kombinaciji sa monitorima koji osvežavaju na većim frekvencijama.

Ne greje se puno jer smo tokom višečasovnog gejminga izmerili maksimalno oko 60-65 celzijusa uz maksimum potrošnje od 70-80W.

Radeon_RX6500XT_9.jpg

temppower_graph.png

 clock_graph.png

AMD Radeon RX 6500 XT – zaključak

Nakon svih ovih podataka i rezultata nije mali broj onih koji će reći kako je Radeon RX 6500 XT jednostavno preslaba i nejaka karta za iole ozbiljniji gejming u kontekstu savremenih gejming trendova i sve boljih monitora sa visokim rezolucijama i jednako visokim vrednostima vertikalnog osvežavanja. I neće pogrešiti sa takvom konstatacijom. Međutim, sa druge strane, upravo izlazak jednog ovakvog modela možda najbolje opisuje teškoću trenutka u kome se nalazimo usled hronične nestašice. Čak ni svi tehnički noviteti, PDF prezentacije prepune tehnologija sa bombastičnim terminima, ne mogu otkloniti onaj osećaj gorčine realnosti situacije u kojoj se gejmeri nalaze.

Mnogi će prethodnu konstataciju obrnuti u smislu ako je kompromis oko hardvera i performansi, cena koju treba platiti da se odbiju “majneri” – pristajemo! Ipak, sumnjamo da će ih navedena pomisao sprečiti u tome. Jednostavno logika da su majneri za sve krivi je potpuno pogrešna. 

Radeon_RX6500XT_10s.jpg

I na kraju ostajemo pomalo poraženi činjenicom šta se danas smatra početnom ulaznicom od 200-250€ za gejming – praktično tapkamo u mestu dve godine, dok su cene u odnosu na taj period drastično porasle, duplirale i utrostručile – potpuno neprirodno. Ko voli nek izvoli, ali sve podseća na već viđenu situaciju – preporučena cena je neodrživa u kontekstu nedovoljnih količina na tržištu, a što će u kratkom vremenu duplirati ili utrostručiti cenu. A, tu već prestaje zdrava logika o budžetskoj gejming karti. 

Ostaje samo nada da će proizvođači održati obećanje u vezi bolje dostupnosti nove generacije. Samo da ne bude po onoj staroj izreci – obećanje ludom radovanje. Da vidimo kako će se stvari odvijati u slučaju RX 6500 XT modela, hoće li i on ostati u slučaju gejming korisnika samo još jedna grafička koja postoji u PPT prezentacijama poput ostalih RDNA 2 modela ili će se desiti neko čudo!  

_______________________________________________

Prednosti:

– Tiha u radu

– Niske vrednosti radnih temperatura 

– Mala potrošnja

Nedostaci:

– Tek prosečne performanse u 1080p rezoluciji

– Veliki kompromisi u pogledu podešavanja grafičkih detalja

– 4 GB je nedovoljno za današnje AAA igre

Preporučena cena: 200-250€

By Iva

Iva Stričak is the main author and chief editor at gamedealers.net. She’s the main engine and the glue that holds this group of experienced writers and gambling aficionados all together.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.